Jävla Rumäner…

Jävla pack mumlar Voitek när vi sitter på 22:ans trådbuss in till stan. En pojke i 13-14-årsåldern stiger på och börjar spela en vemodig melodi på sitt dragspel. Samtidigt går en liten flicka med rådjursögon runt i bussen och sträcker fram en avklippt PET-flaska till resenärerna.

De jävla Rumänerna har till med sina egna revir, säger han på sin omisskännliga blandning av Polska och Engelska . Du ska se! Vid Janka Wisniewskiego hoppar de av, och vid nästa hållplats hoppar två nya på! De kommer hit till Polen, tigger och jobbar för jordnötter. De driver ner lönerna för oss. Precis som om vi inte har nog med problem.

Hur vet du att de är Rumäner frågar jag, jag hörde att de talade Romani med varandra? De kan vara var som helst ifrån. De kanske till och med är från Polen? Nazisterna deporterade massvis med Romer hit till olika getton runt om i landet på fyrtiotalet…

Romer, Rumäner eller Romska Rumäner- kalla dem vad du vill fnyser Voitek. Jag tål dem inte.

Den lilla flickan kommer fram. Hon ser rädd ut. Ungefär som en fågel som inte riktigt vågar komma nära nog för att ta den där brödsmulan…

Även om jag kanske inte borde, ger jag henne ett par zloty. Jag kan inte motstå de där ögonen.

Folk tittar föraktfullt på mig…  Jag ser vad de tänker. Ge dem inget. Då kommer de bara tillbaka.

Jag tittar på flickan. Jag undrar vad hon varit med om. De där sorgsna ögonen ser inte ut att tillhöra ett barn.

Hon borde inte spendera dagarna med att tigga pengar på bussar. Hon borde gå i skolan och lära sig multiplikationstabellen, hon borde gå på födelsedagskalas och leka prinsesslekar, hon borde få vara ett barn…

Det är konstigt att en människa kan bli helt avpersonifierad bara för att hon tillhör fel etniskt ursprung. Här är hon inte en söt liten flicka. Hon är reducerad till att bara vara en ”jävla Rumän”, ingenting annat.

.

.

Klicka på bilden för högre upplösning…

~ av nisseland på maj 24, 2008.

9 svar to “Jävla Rumäner…”

  1. WOW! 🙂

  2. Du är för söt…. M

  3. sådär ja. härligt!

  4. ey din tönt jag tror nån rumäen har fuckat up ditt liv till max det är därför du skrev detta!! Romani betyder ZIGENSKA och de flesta är fraån Yugoslavien inte RUMÄNIEN din tönt du kan sugga oss ala rumäner din fukin tönt

    Nisse svarar:
    Om du tar tre djupa andetag och läser texten igen kommer du märka att det är en Anti-rasistisk text som belyser med vilken ignorans vissa människor generaliserar hela folkslag, ibland utan att ens veta vilket folkslag de pratar om. Personen i texten vet inte ens skillnaden på Romer och Rumäner. Det enda du åstadkommer med kommentarer som denna är att spä på fördomarna…
    Peace
    Nisse

  5. Hej!

    Jag gillade ditt inlägg! Jag är själv rumän och trots att jag bott i Sverige under merparten av mitt liv så känner jag fortfarande att Rumänien också är mitt hemland – precis som Sverige. Tyvärr är det så att de flesta tiggare vi ser i dag på våra gator och torg är rumänska rromer. Jag har bott i Rumänien sista tre åren och kan konstatera att rromerna är om möjligt ännu mer hatade i Rumänien. Det är kanske svårt för någon i Sverige att förstå, men de flesta som tigger i Rumänien har mer pengar att röra sig med än en person som arbetar och är medelinkomsttagare. Jag tycker att det är hemskt att barn utnyttjas på detta sättet och har efter många diskussioner med vänner kommit fram till att det bästa vore om ingen gav någonting till en tiggare – jag syftar på reda pengar – utan istället ger de mat. På detta sättet får man bort tiggeriet som är satt i system, det finns undersökningar gjorda i Rumänien som visar att en tiggare kan tigga ihop ca 2000 euro under en månad. Det kan vara värt att nämna att en rumänsk medelinkomstagare tjänar ca 400 euro i månaden. Visst är det synd om barn som utnyttjas på det sättet du såg, men jag tror inte att lösningen är att ge henne pengar. Även om det tar emot att se någon lida.

  6. hahahahaha… jävla rumäner…

  7. Tack för ett väldigt fint inlägg. Skönt att veta att det finns intelligenta människor kvar här i världen som stannar upp och tänker efter lite ibland. Det är självklart mycket lättare att vara negativ, trångsynt och fördomsfull än att bry sig och sätta sig in i varför saker är som dom är. Keep the light shining!

  8. rumäner är inte samma sak som romer ! fatta det nån gång hela jävla världen !!!!!!!!!!!! zigenare kan vara från vilket land som helst från europa. rumäner är rumäner ! precis som svenskar är svenskar och chilenare är chilenare t ex. Ska man kalla en rom från Jugoslavien från jävla jugge då eller? ( inget illa menat, tar bara som ex ) skärpt er gott folk och ta reda på fakta innan ni snackar. jag bryr mig inte om du har något emot romer eller inte. men kalla inte dom för rumäner för det e dom verkligen inte.

  9. Asså fucking rumäner dom har nt rätt att vara i Sverige

Kommentera

 
